Самолетният билет поскъпва
07 Януари 2012 г.Самолетните билети от и до България със сигурност ще поскъпнат през 2012 г. Основната причина е, че в рамките на Евросъюза влезе в сила система за плащане на такси върху отработените емисии вредни газове при пътническите полети.
Безплатните квоти, които са отпуснати за българските авиокомпании, са много под очакваните и няма да стигнат. Вероятно на превозвачите ще се наложи да купуват допълнителни емисии, заявиха за “Труд” от Асоциацията на българските авиокомпании (АБА). Все още обаче нито една от тях не е обявила, че ще вдига цените.
Междувременно белгийската “Брасълс еърлайнс” вече качи цените. Според публикация във в. “Соар” от превозвача са уточнили, че цената на пътник за полет в Европа скача с 3 евро, а за междуконтиненталните маршрути (Африка, Америка) - с 10 евро.
Разчетите на авиокомпанията са, че новата такса “мръсен въздух” ще й струва между 7 и 20 млн. евро за тази година. Гигантите в бранша като германската “Луфтханза”, френската “Ер Франс” и британската “Бритиш еъруейз” ще трябва да приготвят многократно по-големи суми. Специално за “Луфтханза”, която е собственик на “Брасълс еърлайнс”, допълнителният разход за вредните газове се очаква да бъде около 130 млн. евро.
Като цяло обаче в авиобранша има огромна неяснота по въпроса какво количество газове ще отделят техните самолети през годината и съответно каква ще е нуждата от купуване на квоти. В момента авиосекторът е силно засегнат от икономическата криза и има спад на трафика в цяла Европа. При разреждане на полетите може да се окаже, че необходимостта от плащане на допълнителни квоти няма да е особено голяма. Затова и водещите авиокомпании засега се пазят от изявления от типа откога и с колко ще вдигнат цените.
“Още не е ясно дали определената ни безплатна квота газове ще ни стигне. Коментирали сме въпроса с колегите от АБА, но окончателният ни анализ не е готов”, заяви шефът на “Ер Виа” Атанас Витков. За тази година екоминистерството отпусна на въздушния превозвач квота от 60 291 тона въглероден двуокис.
“Може и да ни стигнат, но това ще е факт само ако предоставим един от самолетите си на “мокър лизинг” на друга авиокомпания, която да му поеме таксите. Ако не стане, определената ни квота ще бъде надвишена и ще трябва да плащаме, което ще се отрази върху себестойността”, уточни Витков. Той обаче не се ангажира с прогноза с колко точно биха поскъпнали билетите в този случай.
Другите три български авиокомпании с безплатни квоти парникови газове са “България еър”, “Би Ейч Еър” и “Бългериан еър чартър”. Националният въздушен превозвач получава най-голям дял - за общо 126 176 тона емисии въглероден двуокис. Изпълнителният директор на компанията Янко Георгиев отказа коментар по темата малко или достатъчно е това количество.
“Определената ни от екоминистерството квота е около 50% от необходимото. Със сигурност ще плащаме за допълнителни, което ще оскъпи всеки наш полет с около 300 евро”, каза пред “Труд” изпълнителният директор на “Бългериан еър чартър” Филип Мустаков. В същото време било невъзможно допълнителният разход да бъде калкулиран. “Квотите станаха ясни преди броени дни, а още през август сме продали капацитета си за 2012 г. на туроператори, така че новата такса ще е директен минус от печалбата ни”, категоричен е Мустаков. Според него условията за бизнес в авиосектора се влошават непрекъснато. “Ще съм доволен, ако приключим годината на нула или с малка загуба”, каза авиоекспертът.
Според Мустаков в случая с парниковите газове авиокомпаниите, извършващи редовни полети, са облагодетелствани. Те могат да вдигнат цените и със сигурност ще го направят, щом започнат да купуват допълнителни емисии. Очаква се “Луфтханза” да увеличи цените през май, прогнозира Мустаков.
Емисиите вредни газове, изхвърляни в атмосферата, не са единствената причина за поскъпване на самолетните билети. Очаква се скоро на летище София да бъдат въведени три нови такси - за светотехническа сигнализация, за шум и за сигурност. Само последната се очаква да е между 3 и 5 евро на пътник, което директно ще се отрази върху цените на билетите.
Полетите до България намаляват
Есенно-зимното разписание на полетите доведе до драстично разреждане на полетите от и до всички български летища. Традиционно трафикът във Варна и Бургас е сезонен и замира след септември, когато спират чартърите. Глобалната криза обаче се отразява и на летище София, което е най-голямото у нас.
С влизането в сила на зимното разписание някои авиокомпании спряха полетите си до българската столица, а други ги разредиха.
От началото на ноември чешките авиолинии ЧСА махнаха два вечерни полета от София. "Луфтханза" пък спря съботните полети до Мюнхен и Дюселдорф. "Ал Италия" зачерта един от курсовете до Рим. Швейцарската "Суис" и нискотарифната "Кимбър Стърлинг" пък изцяло спряха полетите си до българската столица. В историята останаха и редовните полети на друг евтин авиопревозвач - "Пегасус" до Турция.