Почивка в Малта - островът на рицарите 5 дни-4 нощувки/Сезон 2024         Почивка в Малта - островът на рицарите 8 дни-7 нощувки/Сезон 2024         ВЕЛИКДЕН В ШРИ ЛАНКА-ОСТРОВЪТ НА СЪКРОВИЩАТА 03.05.2024 - 13.05.2024 г. 11 дни / 9 пълни нощувки + закуска веднага след пристигане и ранно настаняване на 04.05.2024 г. + вечеря, почивка и късно освобождаване на 12.05.2024 г         

Самолетният билет поскъпва

07 Януари 2012 г.
Самолетните билети от и до България със сигурност ще поскъпнат през 2012 г. Основната причина е, че в рамките на Евросъюза влезе в сила система за плащане на такси върху отработените емисии вредни газове при пътническите полети.

Безплатните квоти, които са отпуснати за българските авиокомпании, са много под очакваните и няма да стигнат. Вероятно на превозвачите ще се наложи да купуват допълнителни емисии, заявиха за “Труд” от Асоциацията на българските авиокомпании (АБА). Все още обаче нито една от тях не е обявила, че ще вдига цените.

Междувременно белгийската “Брасълс еърлайнс” вече качи цените. Според публикация във в. “Соар” от превозвача са уточнили, че цената на пътник за полет в Европа скача с 3 евро, а за междуконтиненталните маршрути (Африка, Америка) - с 10 евро.

Разчетите на авиокомпанията са, че новата такса “мръсен въздух” ще й струва между 7 и 20 млн. евро за тази година. Гигантите в бранша като германската “Луфтханза”, френската “Ер Франс” и британската “Бритиш еъруейз” ще трябва да приготвят многократно по-големи суми. Специално за “Луфтханза”, която е собственик на “Брасълс еърлайнс”, допълнителният разход за вредните газове се очаква да бъде около 130 млн. евро.

Като цяло обаче в авиобранша има огромна неяснота по въпроса какво количество газове ще отделят техните самолети през годината и съответно каква ще е нуждата от купуване на квоти. В момента авиосекторът е силно засегнат от икономическата криза и има спад на трафика в цяла Европа. При разреждане на полетите може да се окаже, че необходимостта от плащане на допълнителни квоти няма да е особено голяма. Затова и водещите авиокомпании засега се пазят от изявления от типа откога и с колко ще вдигнат цените.

“Още не е ясно дали определената ни безплатна квота газове ще ни стигне. Коментирали сме въпроса с колегите от АБА, но окончателният ни анализ не е готов”, заяви шефът на “Ер Виа” Атанас Витков. За тази година екоминистерството отпусна на въздушния превозвач квота от 60 291 тона въглероден двуокис.

“Може и да ни стигнат, но това ще е факт само ако предоставим един от самолетите си на “мокър лизинг” на друга авиокомпания, която да му поеме таксите. Ако не стане, определената ни квота ще бъде надвишена и ще трябва да плащаме, което ще се отрази върху себестойността”, уточни Витков. Той обаче не се ангажира с прогноза с колко точно биха поскъпнали билетите в този случай.

Другите три български авиокомпании с безплатни квоти парникови газове са “България еър”, “Би Ейч Еър” и “Бългериан еър чартър”. Националният въздушен превозвач получава най-голям дял - за общо 126 176 тона емисии въглероден двуокис. Изпълнителният директор на компанията Янко Георгиев отказа коментар по темата малко или достатъчно е това количество.

“Определената ни от екоминистерството квота е около 50% от необходимото. Със сигурност ще плащаме за допълнителни, което ще оскъпи всеки наш полет с около 300 евро”, каза пред “Труд” изпълнителният директор на “Бългериан еър чартър” Филип Мустаков. В същото време било невъзможно допълнителният разход да бъде калкулиран. “Квотите станаха ясни преди броени дни, а още през август сме продали капацитета си за 2012 г. на туроператори, така че новата такса ще е директен минус от печалбата ни”, категоричен е Мустаков. Според него условията за бизнес в авиосектора се влошават непрекъснато. “Ще съм доволен, ако приключим годината на нула или с малка загуба”, каза авиоекспертът.

Според Мустаков в случая с парниковите газове авиокомпаниите, извършващи редовни полети, са облагодетелствани. Те могат да вдигнат цените и със сигурност ще го направят, щом започнат да купуват допълнителни емисии. Очаква се “Луфтханза” да увеличи цените през май, прогнозира Мустаков.

Емисиите вредни газове, изхвърляни в атмосферата, не са единствената причина за поскъпване на самолетните билети. Очаква се скоро на летище София да бъдат въведени три нови такси - за светотехническа сигнализация, за шум и за сигурност. Само последната се очаква да е между 3 и 5 евро на пътник, което директно ще се отрази върху цените на билетите.
Полетите до България намаляват

Есенно-зимното разписание на полетите доведе до драстично разреждане на полетите от и до всички български летища. Традиционно трафикът във Варна и Бургас е сезонен и замира след септември, когато спират чартърите. Глобалната криза обаче се отразява и на летище София, което е най-голямото у нас.

С влизането в сила на зимното разписание някои авиокомпании спряха полетите си до българската столица, а други ги разредиха.

От началото на ноември чешките авиолинии ЧСА махнаха два вечерни полета от София. "Луфтханза" пък спря съботните полети до Мюнхен и Дюселдорф. "Ал Италия" зачерта един от курсовете до Рим. Швейцарската "Суис" и нискотарифната "Кимбър Стърлинг" пък изцяло спряха полетите си до българската столица. В историята останаха и редовните полети на друг евтин авиопревозвач - "Пегасус" до Турция.

всички новини »

Отмяна на пътуване
Предоставяме възможност за сключване на допълнителна застраховка “Отмяна на пътуване” по чл. 80, ал. 1, т.14 от Закона за туризма, покриваща разходите за анулиране на пътуването, за съкращаване и прекъсване на пътуването, поради здравословни причини на пътуващия, негови близки, неотложно явяване на дело, съкращаване от работа и други. За подробна информация се обърнете към нас!

Повече

ваучер за подарък
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече
Разбрах